Achter de schermen bij de kwaliteitsdienst
Elk nieuw product moet knokken voor een plaatsje in de Spar rayons. Maar ook bestaande producten kunnen niet op hun lauweren rusten. De kwaliteitsdienst van Spar controleert voortdurend of hun kwaliteit, smaak en uiterlijk even goed blijft.
1. Maandelijkse controle van groenten en fruit
Eén keer per maand vergelijkt de kwaliteitsdienst enkele soorten groenten, fruit en aardappelen met de concurrentie. Eva (kwaliteitsverantwoordelijke groenten en fruit) vertelt hoe dit in z’n werk gaat.
“We leggen de hele tafel vol met stalen. Enkele experten vergelijken de verschillende producten qua smaak, uiterlijk, kaliber, … Ze beantwoorden voor elk product enkele vragen op een tablet. Met de kwaliteitsdienst analyseren we de resultaten. Indien nodig koppelen we terug naar de aankoper om de kwaliteit op te schroeven.”
2. Smaaktesten voor nieuwe producten
Alleen de absolute topproducten halen het tot in de rekken van Spar. Patrica en Sarah leggen uit hoe ze het kaf van het koren scheiden.
“Voor een nieuw product in onze winkels belandt, ondergaat het een smaaktest. Wekelijks organiseren we smaaktesten. De collega’s beoordelen het product als consumenten. Ze proeven blind ook vergelijkbare producten van andere merken, zonder dat ze weten welk merk ze proeven. De medewerkers beantwoorden enkele vragen die onder andere peilen naar de smaak, het uitzicht en de textuur.”
“Na de test analyseren we de antwoorden. Zo ontdekken we of het product in de smaak valt. Enkel als het product als beste uit de test komt, kopen we het aan. Als uit de opmerkingen blijkt dat er verbeterpunten zijn, neemt de kwaliteitsverantwoordelijke dat op met de leverancier. Soms kan het product nog verbeterd worden en anders gaat de aankoper op zoek naar een beter alternatief.”
Eva: “Als een product slaagt voor de smaaktesten, maak ik er een fiche van, waarmee de aankoper verder kan opstarten. De leverancier maakt de productspecificaties op. Daarin beschrijft hij alle elementen van het product: de voedingswaarde, het gewicht van alle componenten, de houdbaarheid, … Op basis van de fiche leggen we ook vast hoe vaak we het product in de toekomst moeten controleren en welke aspecten we dan moeten testen.”
3. Productcontrole voor een constante kwaliteit
“Als je één keer iets koopt, dan wil je natuurlijk dat het de volgende keer net zo lekker smaakt. De kwaliteit moet constant zijn”, stelt Sofie. “Daarom controleren we dagelijks de bestaande producten. We hebben een systeem dat per product bepaalt hoe vaak en wat we juist moeten controleren. De vereisten hebben we samen met de leverancier vastgelegd. Vandaag controleer ik bijvoorbeeld het gewicht van gehakt in lasagne. Hiervoor haal ik de lasagne helemaal uit elkaar tot enkel het gehakt overblijft. Als ik een afwijking opmerk, meld ik het meteen aan de leverancier van het product.”
Waar staat de ℮ op de verpakking voor?
Op de verpakking van lasagne staat bijvoorbeeld ℮ 1 kg. Dat betekent dat het gemelde gewicht van deze lasagne 1 kg is. Afwijkingen zijn toegestaan binnen wettelijk vastgestelde marges. Het gemiddelde gewicht van een hele lading lasagnes moet minimaal 1kg zijn.
Vragen en klachten
Steve: “Ook vragen en klachten van ondernemers en consumenten nemen we ter harte. Als er iets is misgelopen bij de productie van een product, bekijk ik zo snel mogelijk hoe dit gebeurd is en hoe we het in de toekomst kunnen vermijden. Ik neem contact op met de leverancier, ook om na te gaan of de rest van de productie in de winkel in orde is. Zo niet, dan halen we die uit verkoop.”
Klanten testen huismerken
An: “Naast die testen met interne medewerkers gebruiken we nu ook consumenten om onze producten te beoordelen, zowel op centrale locaties (bv. Halle) als thuis. Voor alle huismerken van de Colruyt Group gaan we zelfs een stapje verder. We controleren de smaak en het gebruiksgemak van alle huismerken (Spar, Boni Selection, Boni Selection bio, Everyday) en wie kan dat beter dan de consumenten zelf?”
“Tijdens blinde testen proeven de testers het product van het huismerk en vergelijkbare concurrenten. De tester weet niet welk merk hij of zij test. De kwaliteitsdienst gaat aan de slag met de resultaten. Scoort het product minder goed? Dan bekijken de kwaliteitsafdeling, aankoper en leverancier samen welke stappen ze kunnen ondernemen. Pas wanneer het product de testen doorstaat, komt het in de Spar winkels terecht. Zo stemmen we de producten perfect op jou af!”